Çocuğunuz konuşmakta zorluk çekiyorsa ve belirli heceler, kelimeler veya cümleler üzerinde duraksama veya bunları tekrarlama eğilimindeyse, kekemelik sorunu yaşıyor olabilir. Ancak, çoğu çocuğun konuşmayı öğrenirken yaşadığı normal akıcılık bozukluğu dönemlerinden geçiyor da olabilir. Bu broşür, kekemelik ve normal dil gelişimi arasındaki farkı anlamanıza yardımcı olacaktır.
“Normal akıcı konuşamayan çocuk”
Normal akıcı konuşamayan çocuk zaman zaman heceleri veya kelimeleri bir veya iki kez tekrarlar (ben-ben, be-be-bebek) ve “ımm”, “şey” gibi dolgu maddelerinin kullanımını da içerebilir.
Akıcılık bozuklukları en sık bir buçuk ile beş yaş arasında ortaya çıkar ve gelip gitme eğilimindedir. Bunlar genellikle çocuğun dili yeni yollarla kullanmayı öğrendiğinin işaretleridir. Eğer akıcılık bozuklukları birkaç hafta boyunca kaybolur ve sonra tekrar ortaya çıkarsa, çocuk öğrenmenin başka bir aşamasından geçiyor olabilir.
“Hafif kekemeliği olan çocuk”
Hafif kekemeliği olan bir çocuk sesleri ikiden fazla tekrarlar (be-be-be-bebek). Yüz kaslarında, özellikle de ağız çevresinde gerginlik ve zorlanma görülebilir.
Sesin perdesi tekrarlarla yükselebilir. Bazen çocuk bir “blok” yaşar ve birkaç saniye boyunca hava akışı veya ses olmaz.
Akıcısızlıklar gelip gidebilir, ancak artık yoktan daha sık mevcuttur.
Çocuğunuzla konuşurken yavaş ve rahat konuşmayı modellemeye çalışın ve diğer aile üyelerini de aynısını yapmaya teşvik edin. Kulağa anormal gelecek kadar yavaş konuşmayın, ancak telaşsız ve çok sayıda duraklamayla konuşun. Yavaş ve rahat konuşma, çocuğun her gün bir ebeveynin tüm dikkatine sahip olması için bir süre ile birleştirildiğinde en etkili olabilir. Çocuğunuzun aklında ne varsa konuşmasını dinlemekten başka bir şey yapmadığınız düzenli bir zamanda birkaç dakika ayırabilirsiniz.
Çocuğunuz sizinle konuştuğunda veya size bir soru sorduğunda, cevap vermeden önce bir saniye kadar duraklamaya çalışın. Bu, çocuğunuzla konuşurken daha az telaşlı ve daha rahat olmanıza yardımcı olacaktır.
Kekemelik arttığında üzülmemeye veya sinirlenmemeye çalışın. Çocuğunuz aynı anda birçok yeni beceriyi öğrenmeye çalışırken elinden gelenin en iyisini yapıyor. Sabırlı ve kabullenici tavrınız ona çok yardımcı olacaktır.
Seslerin zahmetsizce tekrarlanması veya uzatılması kekemeliğin en sağlıklı şeklidir. Çocuğunuzun gergin bir şekilde kekelemesi veya kelimelerden kaçınması yerine bu şekilde kekelemesine yardımcı olan her şey yardımcı olur.
Kekemeliğinin kötüleştiği zamanlarda çocuğunuz sinirli ya da üzgünse, onu rahatlatın. Bazı çocuklar, “Bazen konuşmanın zor olduğunu biliyorum… ama birçok insan kelimelere takılıp kalıyor… sorun değil” cümlesine iyi yanıt verir. Diğer çocuklar, sinirli göründüklerinde en çok bir dokunuş veya sarılma ile rahatlarlar.
“Daha şiddetli kekemeliği olan çocuk”
Çocuğunuz konuşmasının %10’undan fazlasında kekeliyorsa, büyük bir çaba ve gerginlikle kekeliyorsa veya başlamak için kelimeleri değiştirerek ve ekstra sesler kullanarak kekelemekten kaçınıyorsa, kekemelik konusunda bir uzmanla terapi görmesi faydalı olacaktır. Tam konuşma blokları, tekrarlardan veya uzatmalardan daha yaygındır. Akıcısızlıklar artık çoğu konuşma durumunda mevcut olma eğilimindedir.
Hafif kekemeliği olan bir çocuğun ebeveynleri için öneriler, çocuğun ciddi bir sorunu olduğunda da uygundur. Kendi konuşma tarzınızı yavaşlatmanın ve rahatlatmanın, çocuğa yavaşlamasını söylemekten çok daha yararlı olduğunu hatırlamaya çalışın.
Çocuğunuzu kekemeliği hakkında sizinle konuşmaya teşvik edin. Tartışırken sabır ve kabul gösterin. Kekemeliğin üstesinden gelmek, genellikle daha çok çabalamaktan ziyade kekemelik korkusunu kaybetme meselesidir.
Çocuğum kekelediğinde ne yapabilirim?
Birisi kekelediğinde yapılacak en önemli şey, kendinizin iyi bir iletişimci olmasıdır. Göz teması kurun ve çocuğunuza konuşmasını bitirmesi için yeterli zaman verin. Kelimelerin veya cümlelerin içini doldurmamaya çalışın. Çocuğunuza, nasıl söylediğini değil, ne söylediğini dinlediğinizi tavır ve hareketlerinizle belli edin. Bekleme süresini model alın (bir çocuğun sorusuna cevap vermeden önce iki saniye bekleyin) ve konuşma baskısını azaltmaya yardımcı olmak için kendi konuşmanıza daha fazla duraklama ekleyin. “Yavaşla”, “derin bir nefes al”, ‘rahatla’ veya “ne söyleyeceğini düşün, sonra söyle” gibi ifadeler kullanmamaya çalışın. Çocuklara bunları sık sık söyleriz çünkü yavaşlamak, rahatlamak ya da ne söyleyeceğimizi düşünmek, kelimelerimizin takıldığını hissettiğimizde bize yardımcı olur. Ancak kekemelik farklı bir konuşma sorunudur ve bu tür tavsiyeler kekeleyen birine yardımcı olmaz.
Çocuğuma kekemelik terapisi tekniklerini kullanmasını hatırlatmalı mıyım?
Çocuğunuz veya dil ve konuşma terapisti sizden özellikle hatırlatarak yardımcı olmanızı istemediği sürece, bunu yapmamanız en iyisi olabilir. Terapide, kekeleyen çocuklar kekemeliklerini yönetmek için bazen modifikasyon teknikleri olarak adlandırılan birkaç farklı teknik öğrenirler. Ancak, bu konuşma araçlarını farklı durumlarda (örneğin, sınıfta, evde, arkadaşlarla ve terapi odasında) kullanmayı öğrenmek önemli ölçüde zaman ve pratik gerektirir. Kekeleyen birçok çocuk ve genç, konuşmalarını her durumda izleyebilecek olgunluğa veya beceriye sahip değildir. Bu nedenle, çocuğunuzun araçlarını diğer ortamlarda her zaman kullanmasını beklemek gerçekçi olmayabilir.
Çocuğum zor bir konuşma günü geçiriyorsa ne yapmalıyım?
Konuşmanın daha zor olduğu günlerde ne yapmanızı istediği konusunda çocuğunuza danışmak her zaman en iyisidir. Kekeleyen çocuklar ve gençler, konuşmakta özellikle zorlandıklarında ailelerinin, öğretmenlerinin ve akranlarının nasıl tepki vermesini istedikleri konusunda büyük farklılıklar gösterir. Bir çocuk, öğretmeninin ona diğer günlerde davrandığı gibi davranmasını, kendiliğinden ona seslenmesini veya yüksek sesle okumasını istemesini tercih edebilir. Öte yandan, başka bir çocuk, öğretmeninin, sadece elini kaldırdığında ona seslenerek veya yuvarlak okuma gibi etkinlikler sırasında pas geçmesine izin vererek, sözlü katılımına yönelik beklentilerini geçici olarak azaltmasını isteyebilir.
Çocuğum başka birinin sözünü kestiğinde ne yapmalıyım?
Çocuğunuzun kekemeliği olmasaydı başkasının sözünü kestiğinde ne yapıyorsanız aynı şekilde davranın. Kekeleyen çocuklar bazen başkalarının sözünü keserler çünkü başkaları konuşurken konuşmayı sürdürmek daha kolaydır. Başkalarının yerine konuşmanın neden daha kolay olduğundan tam olarak emin değiliz, ancak kekemeliğin ortaya çıkma olasılığının en yüksek olduğu sıranın başında çocuğa daha az dikkat çekildiği için olabilir. Başkasının sözünü keserek konuşmasını sürdürmek daha kolay olsa da, çocuğunuzun iyi iletişim kurallarını öğrenmesi önemlidir.
Sözlü sunumlar ve diğer sınıf talepleri ne olacak?
Sözlü sunumların çocuğunuz için olumlu bir deneyim olmasına yardımcı olmak için yapabileceğiniz birçok şey vardır. Siz ve çocuğunuz birlikte aşağıdaki gibi faktörleri göz önünde bulundurarak bir plan geliştirebilirsiniz:
-
Sıra ‘ ilk sunum yapanlardan biri mi, ortada mı yoksa son sunum yapanlardan biri mi olmak istediği;
-
Uygulama fırsatları ‘ evde sizinle, bir arkadaşıyla veya bir konuşma terapisi seansında olduğu gibi kendisini daha rahat hissetmesine yardımcı olacak uygulama yolları;
-
Dinleyici boyutu ‘ sözlü raporu özel olarak mı, küçük bir grupta mı yoksa tüm sınıfın önünde mi vereceği;
-
Diğer konular ‘ süre tutulması gerekip gerekmediği ya da kekemeliği nedeniyle not verme kriterlerinin değiştirilip değiştirilmeyeceği;
-
Çağrılmak ‘ sınıfta herhangi bir zamanda mı, sadece eli kaldırıldığında mı yoksa öğretmen tarafından ilk işaret verildiğinde mi çağrılmaktan rahat hissettiği; ve
-
Sınıfta konuşma tercihleri hakkında öğretmeniyle nasıl konuşacağı.
Çocuğumu konuşmaya teşvik etmek için ne tür şeyler söyleyebilirim?
Kekeleyen bir çocuğu konuşmaya teşvik etmenin en iyi yolu, sözlerinizle ve davranışlarınızla, nasıl söylediğinin değil, ne söylediğinin önemli olduğunu bilmesini sağlamaktır. Çocuğu teşvik edebileceğiniz diğer yollar: Fikirlerini paylaştığı için onu övün;Kekemeliğin sizi rahatsız etmediğini söyleyin. Bir konuşma başlatmak veya ona fikrini sormak gibi konuşma fırsatları verin. Kekelemesinin sizin için sorun olmadığını bilmesini sağlayın.